Tenniskyynärpää - Tuiran Fysio

Tenniskyynärpää

Blogikirjoitukset

Tenniskyynärpää

Tenniskyynärpää on kyynärpään ulkosyrjän kiputila, joka johtuu useimmiten käden ylirasituksesta. Taustalla voi olla runsas työkalujen- ja runsas puristusvoiman käyttäminen. Anatomisesti rasitus kohdistuu ranteen ja sormien ojentajalihasten kiinnityskohtaan ja kipu voi joskus levitä hieman laajemmallekin alueelle. Taustalla on useimmiten myös toistuvia ja yksipuolisia työasentoja ja joskus vaiva alkaa vamman tai revähdyksen jälkeen.

Yleistä tietoa

Väestöstä 1 – 3 % oirehtii tenniskyynärpäästä ja useimmiten vaivaa tavataan 20-65-vuotialilla ihmisillä (miehillä ja naisilla). Tenniskyynärpää paranee pääosin hyvin, mutta oireet voivat kestää vuodenkin verran ja noin 20 %:lla oirehtivilla tenniskyynärpää vaivaa vielä vuodenkin päästä oireiden alkamisesta. Oiretta tavataan eniten rakennus, kauppa- ja teollisuusaloilla työskentelevillä. Tenniskyynärpään syntymekanismi ei ole täysin selvää, mutta toistuvan liikarasituksen katsotaan johtavan jänteessä sijaitsevan kollageenin (kudosproteiini / rakennusaine) muutoksiin. Lopputulemassa jänteen rakenteessa ja verenkierrossa tapahtuu epäedullisia muutoksia. Ihmisen genetiikka näyttää myös olevan yksi mahdollinen tekijä tenniskyynärpään kehittymisessä.

Tenniskyynärpään hoitaminen

Aluksi on tärkeää rauhoittaa tilanne välttämällä käden käyttöä. Rasitusta tulee välttää 1-2 vk ajan. Apteekissa on saatavilla erilaisia tenniskyynärpäätukia ja lääkevoiteita, joihin voi käydä tutustumassa tarkemmin apteekissa. Aika kannattaa varata omalääkärille, tai fysioterapeutille. jotta oire ei pääse pitkittymään. Etenkin tuki- ja liikuntaelimistöä hoitavat fysioterapeutit työskentelevät mm. tenniskyynärpää- asiakkaiden kanssa viikottain. Hoidossa voidaan käyttää esimerkiksi faskiakäsittelyä, teippausta ja fysikaalista terapiaa, kuten shockwave-hoitoa. Kireyksien ja kivun vähentyessä oleellista on aloittaa jännealueelle kohdistettu harjoittelu, joka näyttää laskevan jänteen kireyttä ja edistävän tyypin 1-kollageenin rakentumista. Harjoittelu aloitetaan kevyesti ja sitä voimistetaan matkan varrella ja näin saadaan jännekudos mukautumaan kuormitukseen sopivasti.

Kyynärpääkivun syy on hyvä selvittää mahdollisimman pian tilanteen pitkittymisen ehkäisemiseksi. Taustalla voi olla myös esimerkiksi niskasta säteilevä kipu (katso lisätietoa tarvittaessa Jukka Klemettisen artikkeli: käsien puutuminen), joka muistuttaa tenniskyynärpäätä. Fysioterapeutti pystyy arvioimaan tilanteesi ja antamaan tarvittavat hoito-ohjeet sekä suunnittelemaan asianmukaisen henkilökohtaisen harjoitusohjelman.

Joni Rossi
OMT-fysioterapeutti