Alaraajafysioterapia Oulu - Tuiran Fysio

Alaraajafysioterapia

Virheasennot jaloissa ovat yleisiä

Jalat – polvet, nilkat ja lonkat – niiden on kestettävä rasitusta pitkin päivää. Jalkojen ja nilkkojen virheasennot ovat varsin yleisiä ja ne aiheuttavat useita erilaisia ongelmia. Tyypillisesti erilaiset harrastukset, sairaudet ja loukkaantumiset ovat niiden taustalla. Virheasennot seistessä ja liikkuessa vaikuttavat paljon siihen, miten jalat selviytyvät päivittäisistä askelista. Yleisimmät alaraajojen virheasennoista johtuvat vaivat ovat: Vaivasenluu, penikkatauti, erilaiset rasitusvammat polven ja lonkan alueella sekä kantakalvon ja akillesjänteen kivut.

Alaraajaongelmat heijastuvat usein myös muihin kehonosiin. Esimerkiksi yleiset selkävaivat saattavat johtua alaraajojen virheasennosta.

Alaraajafysioterapiasta apua ongelmiin

Alaraajafysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti tutkii ja testaa alaraajojen liikeradat sekä lihasvoiman. Alaraajojen ja selän yhteistoiminta tarkastetaan. Lisäksi mahdolliset pituuserot, jalkapöydän laskeumat ja kävely tarkistetaan.

Footbalance muotoillut yksilölliset tukipohjalliset

Alaraajatutkimus kestää noin tunnin ja sen aikana kartoitetaan myös yksilöllisesti muotoiltujen pohjallisten tarve. Alaraajaanalyysin perusteella asiakkaalle muotoillaan hänen tarpeisiinsa tehdyt tukipohjalliset. Lue lisää Footbalance-pohjallisista, kuinka ne korjaavat kehosi asentoa ja auttavat parantamaan lihastesi toimintakykyä. Pohjalliset on mahdollista saada heti mukaasi.

Alaraajaterapeuttimme Mikko Hirvimäki, Jukka Klemettinen ja Perttu Lammelalle voit varata ajan sähköisestä nettiajanvarauksestamme tai soittamalla ajanvaraukseen arkisin klo 8.00-15.30 p. 08 340 862.

Amputaatiokuntoutus fysioterapiassa

Päätavoitteemme on saada sinut liikkumaan itsenäisesti proteesien avulla. Huomiomme kuntoutuksessa asiakkaan yksilöllisesti ja suunnittelemme ja toteutamme kuntoutuksen yhdessä amputaatio asiakkaan kanssa.

Milloin fysioterapian voi aloittaa?

Voit aloittaa fysioterapian, kun leikkausarpi on parantunut ja valmisteltu proteesia varten.

Millaista harjoittelu on?

Harjoittelu koostuu liikeratojen, lihasvoiman sekä tasapainoharjoittelusta proteesin kanssa. Kuntoutus koostuu kävelyn analysoinnista ja harjoitteet tehdään arjessa tulevien haasteita, kuten kengän laitosta, haastavien maastojen kuten mäkien, portaiden, liukuportaissa kulkemisessa. Erilaiset tasapainoharjoitteet ja vartalon hallinta ovat tärkeää harjoittelua kaatumisen ennaltaehkäisyyn.

Tärkeää kuntoutuksessa on oma panostus kuntoutuksessa, jotta saadaan hyviä tuloksia.

Kivun hoito

Amputaatiokuntoutuksessa tärkeää on myös kivun- ja turvotuksen hoito. Kuntoutuksen avulla pyrimme ehkäisemään kivun kroonistumisen, kuten hermosäryt, aavesäryt ja muuta kivut muualla kehossa.

Amputaatio fysioterapeuttimme:

Voit varata ajan amputaatio koulutuksen käynneille fysioterapeuteillemme Ida Kanaselle, Joni Rossille, Mikko Väänäselle, Petri Jalavalle tai Katja Hannukselalle. Voit varata ajan sähköisestä nettiajanvarauksestamme tai soittamalla ajanvaraukseen arkisin klo 8.00-15.30 p. 08 340 862.

Seuraavat hoitoajat alaraajafysioterapiaan

Tyhjennä valinnat