Fysioterapia - Tuiran Fysio

Fysioterapia

Fysioterapialla pyritään edistämään liikkumis- ja toimintakykyä

Fysioterapia on osa kuntoutusta, jonka avulla pyritään edistämään ihmisen liikkumis- ja toimintakykyä. Kuntoutukseen kuuluvat sekä ennaltaehkäisy, että erilaiset terapiamuodot. Fysioterapeutit suunnittelevat, toteuttavat ja ohjaavat erilaisia terapeuttisia harjoitteita, hierovat sekä antavat fysikaalisia hoitoja.

Fysioterapiaan voi tulla kuka vain, joka haluaa vaikka rentoutusta, tuntee tarvitsevansa ohjausta, tai tarvitsee apua kivun lievitykseen. Kuntoutuksen tavoitteet ovat yksilöllisiä, esim. sellaisen liikunta- ja toimintakyvyn saavuttaminen, että kuntoutuja kykenee tulemaan toimeen mahdollisimman omatoimisesti.

Olet tervetullut fysioterapiaan joko lääkärin lähetteellä tai ilman!

Faskiamanipulaatio

Faskia on peitinkalvo, joka ympäröi lihaksia, lihasryhmiä, verisuonia ja hermoja sitoen rakenteita yhteen. Epämääräisiin kipuihin ja vaivoihin voi löytyä ratkaisu faskiajärjestelmästä. Erilaiset kuormitukset, vammat ja stressi voivat aiheuttaa kiinneittä faskiaan, jotka aistitaan jäykkyytenä sekä erilaisina kipuina ja vaivoina. Kipu tai vaiva voi tuntua jossain muualla kuin rajoittuneen liikkeen alueella. Esimerkiksi nilkkavamman aiheuttama muutos kävelyssä voi ajan myötä alkaa oireilemaan selkäkipuna.

Faskiamanipulaation avulla pyritään normalisoimaan faskian toimintaa, mikä johtaa normaaliin liikkeeseen ja sitä kautta kipeytyneen rakenteen paranemiseen. Perinteinen venyttely ja hieronta eivät välttämättä riitä, kun faskiassa on pahoja kiinnikkeitä. Kudoksen manipulaation tai käsittelyn täytyy tapahtua oikealla voimalla ja tarkkuudella. Faskiakäsittely ja faskiahieronta ovat otteiltaan laajempia ja pelkkä faskiapisteiden käsittely ei ole faskiamanipulaatiota. Faskiahoitoon pelkkä käsittely ei riitä, vaan siihen kuuluu aina tarkka kartoitus asiakkaan tilasta, johon kuuluu tämänhetkisten vaivojen kartoitus, aikaisemmat tapaturmat, murtumat ja aikaisemmat vaivat.

Faskiakäsittelystä saat apua tuki- ja liikuntaelinvaivoissa ja toimintahäiriöissä, joita ovat esimerkiksi:

• neurologiset ja lihasten häiriöt kuten: päänsäryt, migreeni, fibromyalgia, kasvojen puutuminen ja kipu, iskias, spastisuus, niskakipu, olkapäävaivat, tenniskyynärpää, rannekanavaoireyhtymä, erilaiset jännetulehduksen muodot, selkäkipu jne.
  • Virtsarakon ja lantion seudun vaivat.
  • jännitykseen, stressiin ja tunteisiin liittyvät fyysiset kivut ja vaivat.
  • vammojen ja leikkausten jälkitilat
  • purentaelimen toimintahäiriöt
  • Alaraajojen kivut ja vaivat: lonkkavaivat, nivelrikko, trokanterbursiitti (limapussitulehdus), polvivaivat, nivelrikko, hyppääjän polvi, juoksijan polvi, nilkka ja jalkaterävaivat, plantaarifaskiitti, mortonin neuralgia, penikkatauti
  • Paikalliset faskian muutoksista peräisin olevat ihottumat, veren- ja lymfakierron häiriöt, aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan häiriöt, urheilua, soittamista tms. erityistä koordinaatiota ja motoriikkaa vaativaa toimintaa tukemaan.

Hoitojen määrän tarve vaihtelee yksiöittäin ja tavoitteiden mukaan. Selkeät tuki – ja liikuntaelimistön ongelmat voivat helpottua jo yhden käsittelyn jälkeen, mutta pitkäkestoiset ja monimutkaiset vaivat vaativat useamman käyntikerran. Keskimäärin käyntimääräksi voidaan määrittää 2-5 kertaa.

Faskiamanipulaatio hoitona ei useimmiten aiheuta sivuvaikutuksia, mutta joskus oireet pahenevat hoidon ensimmäisten päivien jälkeen, mutta se voi olla merkki siitä että hoito alkaa toimia. Kun hoitoa tehdään syvemmälle kudokseen voi tämä aiheuttaa alkuun kipua. Kuitenkaan kipu ei saa olla asiakkaalle sietämätöntä ja pitkään jatkuvaa. Herkimpiä alueita ei tarvitse käsitellä suoraan vaan liike voidaan palauttaa etäämmältä.

Faskiamanipulaatio fysioterapeutit ovat: Tom Väisänen, Joni Rossi, Mikko Hirvimäki, Anne Vähäkuopus ja Laura Moisanen

Purentaongelmat

Terapian tavoitteena on kipujen vähentäminen, lihaksiin ja niveliin kohdistuvan kuormituksen pienentäminen sekä purentaelimistön normaalin toiminnan palauttaminen. Samalla pyritään ehkäisemään hampaiden liiallista kulumista.

+ Lue lisää hoitomuodosta ja varaa hoitoaika

Monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä (CRPS)

CRPS on monimuotoinen sairaus ja sitä esiintyy kaikissa raajoissa, selässä, olkapäissä, päässä ja jopa suussa. Oireet ovat monimuotoiset ja sen vuoksi hankalakin hoidon kannalta. Kivun määrä ja kivun paikka voi vaihdella, ihon värimuutokset saattavat vaihdella useamman kerran päivässä, lisäksi oireina voivat olla turvotus, hikoilu- ja kylmäämisoireita sekä raajan voimanheikkous- ja motoriset rajoitteet sekä troofiset muutokset karvoituksessa, ihossa tai kynsissä.

Toisilla kiputila on kokoajan päällä ja toisilla se vaihtelee päivittäin. Aivojen signaaleista johtuen kipu voi olla ajoittain erittäin voimakasta, jolloin puhutaan voimakkaasta kipukohtauksesta, joka lamauttaa potilaan toimintakyvyttömäksi. (suomencrps-yhdistys).

Lievä tai kohtalainen kudosvaurio voi laukaista kipuoireyhtymän CRPS:n. CRPS puhkeaa yleensä viikkojen jälkeen traumasta, esimerkiksi rannemurtuman jälkeen oireyhtyä on yleinen, lisäksi sitä esiintyy myös leikkausten jälkeen – myös alaraajoissa.

Lääkityksen lisäksi fysioterapia on tärkeää CRPS-potilaan kuntoutuksessa. Liike on parantumiselle todella tärkeää, esimerkiksi fysioterapian muodoista vasemman ja oikean hahmottaminen peiliterapian avulla, motoristen tehtävien lisääminen ovat olennaista monimuotoista hoitoa. Kotiharjoitukset ovat keskeinen osa kuntoutumista.

Kipuoireyhtymästä on mahdollista parantua kokonaan, mutta kuitenkin osalle potilaista jää jonkinlaista vaivaa. Jo yhden tai kahden vuoden kuntoutuksen jälkeen tilanne kuitenkin rauhoittuu huomattavasti.

CRPS-erikoistuneet fysioterapeuttimme ovat: Sanna Tikkala, Mikko Hirvimäki, Anne Vähäkuopus, Joni Rossi, Johannes Poikela ja Mervi Meriläinen

Neurologinen fysioterapia

Erilaiset neurologiset sairaudet tai vauriot ja kehitysviivästymät vaikuttavat hermojärjestelmän toimintaan ja aiheuttavat usein vaikeuksia erilaisissa motorisissa toiminnoissa.

Neurologisen fysioterapian tavoitteena on ylläpitää tai parantaa kuntoutujan liikkumis- ja toimintakykyä, aktivoida keskushermoston kehittymistä toiminnan avulla, sekä tukea hänen selviytymistään päivittäisissä toimissa.

Tavallisimpia neurologisia sairauksia ovat:

• aivoverenkiertohäiriöiden jälkitilat
  • lihassairaudet (esim. MS-tauti, Parkinsonin tauti, ALS)
  • aivo- ja selkäydinvammat
  • CP-vamma

Fysioterapialla pyritään vähentämään mm. asennonhallinnan ja liikkumisen vaikeuksia, huomioiden myös erilaiset kognitiiviset, sensoriset ja emotionaaliset tekijät ja lisäämään tai ylläpitämään kuntoutujan kehontuntemusta, toimintakykyä ja elämänhallintaa. Neurologisessa fysioterapiassa korostuu moniammatillinen yhteistyö sekä yhteistyö kuntoutujan läheisten kanssa

Fysioterapiaan kuuluu myös apuvälinetarpeen arviointi, niiden hankinta ja käytön harjoittelu yhdessä apuvälineasiantuntijoiden kanssa.

McKenzie menetelmä

MDT-menetelmä on erikoistunut selkärangan mekaanisten kiputilojen hoitoon. Menetelmä toimii parhaiten osana välilevyperäisten kiputilojen ja iskiaksen hoitoa. MDT -hoito aloitetaan oirekuvan määrittelyllä jota seuraa fyysinen tutkiminen toistoliikkeiden ja pitkäkestoisten asentojen avulla. Selästä johtuvat raajassa esiintyvät säteily- ja kiputuntemukset pyritään vähentämään oikeasuuntaisten toistoliikkeiden avulla.

Hoito koostuu spesifeistä harjoituksista, asennon hallinnan opetuksesta, liikkeistä ja ennaltaehkäisystä sekä ensiapu-ohjeiden opetuksesta uusien kipuepisodien pahenemisen ehkäisemiseksi. Tavoitteena on poistaa kipu, palauttaa rangan toiminta ja ehkäistä uusiutuminen. Menetelmän tarkoituksena on opettaa asiakasta hoitamaan itse itsensä ja minimoimaan mahdolliset vaaratekijät uusiutumista varten ja hoitamaan mahdolliset uudet kipuepisodit omatoimisesti.

MCKenzie erikoistuneet fysioterapeuttimme ovat: Anne Vähäkuopus, Mikko Hirvimäki, Perttu Lammela, Hanne Määttä, Katja Hannuksela ja  Mirka Isoniemi

Seuraavat vapaat hoitoajat fysioterapiaan