Alaraajafysioterapia Oulu - Tuiran Fysio

Faskiamanipuolaatio

Faskia on peitinkalvo, joka ympäröi lihaksia, lihasryhmiä, verisuonia ja hermoja sitoen rakenteita yhteen. Epämääräisiin kipuihin ja vaivoihin voi löytyä ratkaisu faskiajärjestelmästä. Erilaiset kuormitukset, vammat ja stressi voivat aiheuttaa kiinnikkeitä faskiaan, jotka aistitaan jäykkyytenä sekä erilaisina kipuina ja vaivoina. Kipu tai vaiva voi tuntua jossain muualla kuin rajoittuneen liikkeen alueella. Esimerkiksi nilkkavamman aiheuttama muutos kävelyssä voi ajan myötä alkaa oireilemaan selkäkipuna.

Mitä Faskiamanipulaatio on?

Faskiamanipulaatio on hoitomenetelmä, jonka avulla pyritään normalisoimaan faskian toimintaa. Oikein toteutettuna faskiamanipulaatio johtaa normaaliin liikkeeseen ja sitä kautta kipeytyneen rakenteen paranemiseen. Perinteinen venyttely ja hieronta eivät välttämättä riitä, kun faskiassa on pahoja kiinnikkeitä. Kudoksen manipulaation tai käsittelyn täytyy tapahtua oikealla voimalla ja tarkkuudella. Faskiakäsittely ja faskiahieronta ovat otteiltaan laajempia ja pelkkä faskiapisteiden käsittely ei ole faskiamanipulaatiota.

Faskiahoitoon pelkkä käsittely ei riitä, vaan siihen kuuluu aina tarkka kartoitus asiakkaan tilasta, johon kuuluu tämänhetkisten vaivojen kartoitus, aikaisemmat tapaturmat, murtumat ja aikaisemmat vaivat.

Faskiakäsittelystä saat apua tuki- ja liikuntaelinvaivoissa ja toimintahäiriöissä, joita ovat esimerkiksi:

• neurologiset ja lihasten häiriöt kuten: päänsäryt, migreeni, fibromyalgia, kasvojen puutuminen ja kipu, iskias, spastisuus, niskakipu, olkapäävaivat, tenniskyynärpää, rannekanavaoireyhtymä, erilaiset jännetulehduksen muodot, selkäkipu jne.
  • virtsarakon ja lantion seudun vaivat jännitykseen, stressiin ja tunteisiin liittyvät fyysiset kivut ja vaivat
  • vammojen ja leikkausten jälkitilat
  • purentaelimen toimintahäiriöt
  • alaraajojen kivut ja vaivat: lonkkavaivat, nivelrikko, trokanterbursiitti (limapussitulehdus), polvivaivat, nivelrikko, hyppääjän polvi, juoksijan polvi, nilkka ja jalkaterävaivat, plantaarifaskiitti, mortonin neuralgia sekä penikkatauti
  • paikalliset faskian muutoksista peräisin olevat ihottumat, veren- ja lymfakierron häiriöt, aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan häiriöt, urheilua, soittamista tms. erityistä koordinaatiota ja motoriikkaa vaativaa toimintaa tukemaan.

Hoitojen määrän tarve vaihtelee yksiöittäin ja tavoitteiden mukaan. Selkeät tuki – ja liikuntaelimistön ongelmat voivat helpottua jo yhden käsittelyn jälkeen, mutta pitkäkestoiset ja monimutkaiset vaivat vaativat useamman käyntikerran. Keskimäärin käyntimääräksi voidaan määrittää 2-5 kertaa.

Faskiamanipulaatio hoitona ei useimmiten aiheuta sivuvaikutuksia. Joskus oireet hetkellisesti pahenevat hoidon ensimmäisten päivien jälkeen, mutta se voi olla merkki siitä että hoito alkaa toimia. Kun hoitoa tehdään syvemmälle kudokseen voi tämä aiheuttaa alkuun kipua. Kuitenkaan kipu ei saa olla asiakkaalle sietämätöntä ja pitkään jatkuvaa. Herkimpiä alueita ei tarvitse käsitellä suoraan vaan liike voidaan palauttaa etäämmältä.

Faskiamanipulaatio fysioterapeuttimme:

Voit varata ajan faskiamanipulaatio koulutuksen käynneille fysioterapeuteillemme sähköisestä nettiajanvarauksestamme tai soittamalla ajanvaraukseen arkisin klo 8.00-15.30 p. 08 340 862.

Seuraavat hoitoajat Faskiamanipulaatioon

Tyhjennä valinnat