Purentaongelmien fysioterapia - Tuiran Fysio

Purentaongelmien fysioterapia

Purentaelimistön toimintahäiriöihin kuuluvat leukanivelten ja purentalihasten ongelmat ja kiputilat. Oireet voivat olla peräisin pehmytkudoksista tai nivelistä tai molempien yhdistelmästä.

Toimintahäiriöitä ovat mm. leukaa liikuttavien ja tukevien pehmytkudosten kivut, jännitystilat, välilevyongelmat sekä häiriöt leukanivelen liikkuvuudessa. Lihasten jännityksen taustalla voivat olla esim. stressi, hampaiden narskuttelu tai staattinen pureminen, niska-hartiaseudun ongelmat ja erilaiset tottumukset/tavat; esim.

jatkuva purukumin pureminen, kynän tai kynsien pureskelu, kädellä leukaan nojaaminen jne. Purentaongelmat voivat myös aiheuttaa edellä mainittuja oireita. Lähes jokaisella on jossain vaiheessa jonkinasteista, usein stressiin liittyvää staattista puremista, johon ei liity ääntä tuottavaa narskuttelua. Tyypillistä on myös, että esim.

keskittyneenä, jännittyneenä, vihaisena tai kiireisenä huomaamattaan puree hampaitaan yhteen. Pitkään jatkunut liiallinen pureminen aiheuttaa myös hampaiden kulumista.

Purentaan liittyvien toiminnallisten häiriöiden oireita ovat esim:

• kivut niska-hartiaseudussa, kasvojen alueella
  • toistuvat päänsäryt, joskus jopa migreenityyppisenä
  • hampaiden, leukanivelen ja purentalihasten arkuus
  • hampaiden narskutteleminen ja staattinen pureminen
  • toistuva, samaan kohtaan poskeen tai kieleen pureminen
  • leukanivelen naksuminen, rahina tai lonksahtelu
  • suun avaamisen vaikeus tai leukanivelen lukkiutuminen
  • korvien soiminen, tuikkailu, tukkoisuus tai lukkiutuminen
  • palan tunne kurkussa, nielemisen vaikeus
  • äänen väsyminen, käheys, katkonaisuus, heikkous
  • nielun limaisuus

Purentafysioterapia

Purentafysioterapian tavoitteena on kipujen vähentäminen sekä lihaksiin ja niveliin kohdistuvan liiallisen/virheellisen kuormituksen pienentäminen. Oikeanlaisen hengitystekniikan palauttaminen ja harjoittelu on tärkeää varsinkin silloin, jos purentahäiriöihin liittyy äänentuoton ongelmia. Tarkan tutkimisen perusteella voidaan päätellä, ovatko purennan oireet syy itsessään vai seurausta jostain muusta, esim. voimakkaasta niska-hartiaseudun lihasjännityksestä.

Purentafysioterapiassa pyritään siis selvittämään mahdolliset ongelmat koko kehon asento- ja liikekontrollista.

Purentafysioterapialla ei voi korjata rakenteellisia purentavirheitä, esim. avo- tai ristipurentaa, mutta niiden aiheuttamia oireita voidaan hoitaa. Paras lopputulos saadaankin yhteistyössä purentaan erikoistuneen hammaslääkärin kanssa, joka tarvittaessa tekee toimenpiteitä purennan korjaamiseksi ja/tai valmistaa yksilölliset purentakiskot suojaamaan hampaita ja leukaniveltä kulumiselta. Näin purentaelimistön normaali toiminta palautuu. Purentafysioterapia onkin tärkeä tukihoito esim. ennen suu- ja leukakirurgisia operaatioita tapahtuvan oikomishoidon aikana.

Purentafysioterapian ja Voice Massagen ero on manuaalisissa tekniikoissa, esim. purentafysioterapia sisältää tarvittaessa leukanivelten mobilisointia liikkuvuuden lisäämiseksi. Voice Massage -termiä käytetään klassisen hieronnan otteista, jotka kohdistuvat

hengitys- ja äänentuottolihasten alueelle.

Purentafysioterapiaan erikoistuneet fysioterapeuttimme ovat: Mervi Meriläinen, Hanne Määttä, Maija Litendahl, Anne Vähäkuopus, Joni Rossi ja Sanna Tikkala.

Seuraavat vapaat hoitoajat fysioterapiaan