Purentalihasten hieronta ja purentaongelmien fysioterapia - Tuiran Fysio

Purentaongelmien fysioterapia

Purentalihasten hieronta on usein vain osa purentaongelmien fysioterapiaa

Purentaelimistön toimintahäiriöihin kuuluvat leukanivelten ja purentalihasten ongelmat ja kiputilat. Oireet voivat olla peräisin pehmytkudoksista tai nivelistä tai molempien yhdistelmästä. Purentalihashieronta voi auttaa purentalihaksiston jännityksiin ja virheasentoihin liittyviin kiputiloihin. Purentaongelmien fysioterapiassa perehdytään ongelmien alkusyihin ja niiden hoitoon.

Toimintahäiriöt voivat syntyä monista syistä

Toimintahäiriöitä ovat mm. leukaa liikuttavien ja tukevien pehmytkudosten kivut, lihasten jännitystilat, välilevyongelmat sekä häiriöt leukanivelen liikkuvuudessa. Lihasten jännityksen taustalla voivat olla esim. stressi, hampaiden narskuttelu tai staattinen pureminen, niska-hartiaseudun ongelmat ja erilaiset tottumukset/tavat, kuten jatkuva purukumin pureminen, kynän tai kynsien pureskelu, kädellä leukaan nojaaminen jne.

Purentaongelmatkin voivat aiheuttaa edellä mainittuja oireita. Ajoittain jokaisella meistä on jonkinasteista, usein stressiin liittyvää staattista puremista, johon ei liity ääntä tuottavaa narskuttelua. Tyypillistä on myös, että keskittyneenä, jännittyneenä, vihaisena tai kiireisenä huomaamattaan puree hampaitaan yhteen. Pitkään jatkunut liiallinen pureminen aiheuttaa myös hampaiden kulumista.

Purentaan liittyvien toiminnallisten häiriöiden oireita ovat esimerkiksi

• kivut niska-hartiaseudussa, kasvojen alueella
  • toistuvat päänsäryt, joskus jopa migreenityyppisenä
  • hampaiden, leukanivelen ja purentalihasten arkuus
  • hampaiden narskutteleminen ja staattinen pureminen
  • toistuva, samaan kohtaan poskeen tai kieleen pureminen
  • leukanivelen naksuminen, rahina tai lonksahtelu
  • suun avaamisen vaikeus tai leukanivelen lukkiutuminen
  • korvien soiminen, tuikkailu, tukkoisuus tai lukkiutuminen
  • palan tunne kurkussa, nielemisen vaikeus
  • äänen väsyminen, käheys, katkonaisuus, heikkous
  • nielun limaisuus

Mitä purentaongelmien fysioterapiassa tehdään?

Purentaongelmien fysioterapiassa pyritään selvittämään mahdolliset ongelmat ja niiden syyt koko kehon asento- ja liikekontrollista. Purentafysioterapian tavoitteena on kipujen vähentäminen sekä lihaksiin ja niveliin kohdistuvan liiallisen/virheellisen kuormituksen pienentäminen. Oikeanlaisen hengitystekniikan palauttaminen ja harjoittelu on tärkeää varsinkin silloin, jos purentahäiriöihin liittyy äänentuoton ongelmia. Tarkan tutkimisen perusteella voidaan päätellä, ovatko purennan oireet syy itsessään vai seurausta jostain muusta, esim. voimakkaasta niska-hartiaseudun lihasjännityksestä.

Purentafysioterapialla ei voi korjata rakenteellisia purentavirheitä, kuten avo- tai ristipurentaa, mutta niiden aiheuttamia oireita voidaan hoitaa. Purentalihasten hieronta on hyvä ensiapu oireita ja kipuja helpottamaan. Kuitenkin paras lopputulos saadaan yhteistyössä purentaan erikoistuneen hammaslääkärin kanssa, joka tarvittaessa tekee toimenpiteitä purennan korjaamiseksi ja/tai valmistaa yksilölliset purentakiskot suojaamaan hampaita ja leukaniveltä kulumiselta. Näin purentaelimistön normaali toiminta palautuu. Purentafysioterapia onkin tärkeä tukihoito esim. ennen suu- ja leukakirurgisia operaatioita tapahtuvan oikomishoidon aikana.

Purentafysioterapia sisältää tarvittaessa leukanivelten mobilisointia liikkuvuuden lisäämiseksi. Purentafysioterapian ja Voice Massagen ero on manuaalisissa hoitotekniikoissa. Voice Massage -termiä käytetään klassisen hieronnan otteista, jotka kohdistuvat hengitys- ja äänentuottolihasten alueelle.

Seuraavat ajat Purentaongelmien fysioterapiaan

Tyhjennä valinnat