Hieronta

Hieronnalla tarkoitetaan lihaksiin kohdistettavaa manuaalista eli käsin suoritettavaa käsittelyä ja sillä on monia positiivisia vaikutuksia. Hieronta muun muassa parantaa lihasten elastisuutta ja suorituskykyä, rentouttaa, poistaa kipua, vilkastuttaa verenkiertoa ja nestekiertoa sekä edistää palautumista kuormittavasta rasituksesta. Hieronta rauhoittaa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Hieronta sopii erinomaisesti nykyajan kiireiseen elämänrytmiin rentouttamaan ja palauttamaan elimistöä päivittäisistä rasituksista.

Tuiran Fysiossa hieronnan suorittaa osteopaatti (AMK), jolla on myös koulutetun hierojan koulutus. Ensikäynnin pituudeksi suositellaan 60 tai 90 minuuttia, koska alkuhaastatteluun ja tutkimiseen on syytä varata riittävästi aikaa. Alkuhaastattelun ja tutkimisen perusteella hieronnassa käytetään tapauskohtaisesti myös mobilisoivia ja manipulatiivisia hoitomenetelmiä, joiden tarkoituksena on vähentää kipua, lisätä nivelen liikelaajuutta ja vähentää kehon jäykkyyden tunnetta. Mobilisoivia ja manipulatiivisia hoitomenetelmiä voidaan käyttää sekä raajojen että selkärangan nivelissä. Hoidon lisäksi hierontavastaanotolla annetaan neuvoja ja itsehoito-ohjeita hoitotulosten pysyvyyden takaamiseksi ja ongelman toistumisen ehkäisemiseksi.

Hierontaa ei suositella, jos on tulehdus, kuume, flunssa, ruhjevamma, avohaava, lihasrevähdys, laskimotukos, hemofilia eli verenvuototauti tai syöpä. Epävarmoissa tapauksissa kannattaa kysyä hoitavalta lääkäriltä onko hieronta sovelias hoitomuoto juuri sinulle. Hierojalle tulee kertoa senhetkisestä terveydentilasta. Vastaanotolle saavutaan itsemaksavana asiakkaana ilman lääkärin lähetettä tai maksusitoumusta (mm.Auron).

Seuraavat vapaat hoitoajat hierontaan