Fysioterapeuttien ja sairaanhoitajien akupunktiokurssi Oulussa - Tuiran Fysio

Fysioterapeuttien ja sairaanhoitajien akupunktiokurssi Oulussa

Koulutus alkaa 17.9.2020

Tuiran Fysio ja Novamedic Oy on järjestämässä vuosittaista fysioterapeuttien akupunktiokurssia tulevana syksynä. Kurssille voidaan hyväksyä hakemuksesta osallistujaksi myös sairaanhoitajan tai vastaavan terveydenhuollon ammattitutkinnon suorittaneita.

Kouluttajina toimivat kipulääkäri ja -kouluttaja Ari-Matti Huotari sekä fysioterapeutti, akupunktiokouluttaja Kaarina Karjalainen.

Kurssin sisällön, kohderyhmän sekä kouluttajan osalta asiaa on selvitelty Valvirasta 2009 ja heidän asiantuntijalääkärinsä mukaan tämä tules- ja kipuoireisiin painottuva akupunktiokoulutus antaa riittävät valmiudet ja tiedot akupunktion käyttöön fysioterapeutin työtehtävissä. Koulutus on hyväksytty myös sairaanhoitajatutkinnon suorittaneille.

Koulutus sisältää perustiedot tavallisimmista akupunktiolla hoidettavista tules- ja neurologisista sairauksista, kivun fysiologiasta sekä stimulaatiohoitojen perusteista. Koulutuksessa käsitellään myös missä oireissa ja tilanteissa tarvitaan lisätutkimuksia ja miksi. Kurssilla käydään läpi akupunktiohoitojen vastaaiheet, komplikaatiot sekä mitä tulee huomioida jotta akupunktion käyttö olisi turvallista. Pienellä osallistujamäärällä, vuorovaikutteisella opetuksella sekä runsaalla harjoitteluilla pyritään takaamaan tiedollisen osaamisen lisäksi myös riittävät käden taidot akupunktion turvalliseen ja asianmukaiseen käyttöön.

Tulet saamaan ennakkomateriaaleja orientaatiota varten pari viikkoa ennen ensimmäistä kurssiviikonloppua.

Kurssin sisältö ja kesto

• Akupunktio hoitomuotona, käyttötilanteet, vasta-aiheet ja komplikaatiot, kivun perusfysiologia
  • Kiinalaisen akupunktion tärkeimmät pisteet ja niiden käyttötilanteet
  • Ideologia pistevalinnoissa
  • Tutkimusnäyttö akupunktiohoidoista
  • Kipua lievittävien ja rauhoittavien pisteiden käyttö
  • Länsimainen akupunktio ja triggerpisteiden neulotus, myofaskiaalisen kivun erityispiirteet
  • Selkäkipu, suurten nivelten oireet, neuropaattisen kivun erityispiirteet
  • Tärkeimpien neurologisten oireiden hoito, pareesit, plegiat, päänsäryt, niskakipu

Kontaktiviikonloppuja on kolme. Kurssin tuntimäärä on 50 tuntia. Osallistujamäärä rajataan noin 16 henkeen: tämä mahdollistaa intensiivisemmän ja yksilöllisemmän opetuksen Akupunktiokoulutus koostuu luennoista, demonstraatioita sekä runsaasta pareittain tapahtuvasta ohjatusta harjoittelusta.

Kouluttautuminen tulee aloittaa ensimmäisellä moduulilla jossa käydään lävitse akupunktion turvalliseen käyttöön liittyvät asiat. Moduulit II ja III voi käydä myös käänteisessä järjestyksessä.

Pelivaraa hoitoindikaatioiden valinnan suhteen on jonkin verran eli toivomuksia voidaan ottaa vastaan ja neuvotellaan näistä sitten yhdessä.

Suositeltava oppikirja on Thieme-kustantamon: ”Hecker, Steveling, Peuker ja Liebchen: Pocket Atlas of Acupuncture and Trigger Points”. Kurssikirjaksi käy myös kirjan edellinen painos eli: “Hecker, Steveling, Peuker, Kastner ja Liebchen. Color Atlas of Acupuncture”. Kirjassa on kiinalaisen akupunktion lisäksi myös käsitelty kattavasti myofaskiaalisten triggerpisteiden akuhoitoa.

Kirja on suositeltavaa hankkia jo ensimmäiselle kurssiviikonlopulle. Teosta löytyy mm Medirehabookin kautta. Yhteyshenkilönä siellä toimii Marita Ylinen [email protected] Puh. 0400 640 864. Sieltä yksittäin tilattuna hinta on postikuluineen 35€. Saimme myös tarjouksen yhteistilauksesta eli kirjoja on tarkoitus tilata etukäteen kurssipaikalle Tuiran Fysioon ensimmäiselle kurssiviikonlopulle; Medirehabookin tarjous olisi silloin 32€. Teemme tilauksen viimeistään viikkoa ennen koulutusviikonloppua – ota tämä huomioon halutessasi tilata kirjan yhteistilauksesessa. Ensimmäisellä kurssiviikonloppuna voit tutustua kattavasti muuhun akupunktiokirjallisuuteen ja arvioida tarvitsetko jotain muuta aihepiirin lähdemateriaalia.

Päivällä on lounastauko ja lisäksi pari kahvitaukoa.

Kurssilaisilla on mahdollisuus hankkia itselleen akuneuloja kontaktiviikonloppujen yhteydessä.

Akupunktion käyttö on suotavaa aloittaa jo ensimmäisen kontaktiviikonlopun jälkeen, vastaanottokäytössä akupunktiota voit laajemmin käyttää kahden kurssiviikonlopun jälkeen jolloin voit myös ilmoittaa akupunktion käytön lisäkommentilla ”koulutuksessa”.

Koulutuksesta saat lisätietoa akupunktiokurssin kouluttajilta sekä akupunktiota pitkään ja monipuolisesti työssään käyttäneeltä fysioterapeutti Jukka Klemettiseltä.

Tervetuloa koulutukseemme!

Ari-Matti Huotari
anestesiaerikoislääkäri
psykoterapeutti
kivunhoidon erityispätevyys

Kaarina Karjalainen
fysioterapeutti
Voice Massage -terapeutti

Jukka Klemettinen
OMI-fysioterapeutti
Tuiran Fysio

Ilmoittautumiset
Ilmoittautuminen koulutukseen on päättynyt.
Toteutuspäivät
Kurssin aloitus siirtyy. Tarkemmat koulutuspäivät ilmoitetaan myöhemmin.
Kurssipäivät ovat lauantai ja sunnuntai klo 9-16.
Toteutuspaikka
Tuiran Fysio, Merikoskenkatu 2, Oulu.
Hinta
Hinta on 400 euroa/moduuli. Kurssimaksu maksetaan sessioittain ennen kontaktiviikonloppua.