Fysioterapeuttien ja sairaanhoitajien akupunktiokurssi Oulussa kevät 16.3.2024 – 26.5.2024 - Tuiran Fysio

Koulutus alkaa 16.3.2024

Tuiran Fysio järjestää fysioterapeuttien akupunktiokurssia keväällä 2024. Kurssille voidaan hyväksyä hakemuksesta osallistujaksi myös sairaanhoitajan tai vastaavan terveydenhuollon ammattitutkinnon suorittaneita.

Kouluttajina toimivat kipulääkäri ja -kouluttaja Ari-Matti Huotari sekä fysioterapeutti, akupunktiokouluttaja Kaarina Karjalainen

Kurssin sisällön, kohderyhmän sekä kouluttajan osalta asiaa on selvitelty Valvirasta 2009 ja heidän asiantuntijalääkärinsä mukaan tämä tules- ja kipuoireisiin painottuva akupunktiokoulutus antaa riittävät valmiudet ja tiedot akupunktion käyttöön fysioterapeutin työtehtävissä. Koulutus on hyväksytty myös sairaanhoitajatutkinnon suorittaneille.

Koulutus sisältää perustiedot tavallisimmista akupunktiolla hoidettavista tules- ja neurologisista sairauksista, kivun fysiologiasta sekä stimulaatiohoitojen perusteista. Koulutuksessa käsitellään myös missä oireissa ja tilanteissa tarvitaan lisätutkimuksia ja miksi. Kurssilla käydään läpi akupunktiohoitojen vasta-aiheet, komplikaatiot sekä mitä tulee huomioida jotta akupunktion käyttö olisi turvallista.

Pienellä osallistujamäärällä, vuorovaikutteisella opetuksella sekä runsaalla harjoitteluilla pyritään takaamaan tiedollisen osaamisen lisäksi myös riittävät käden taidot akupunktion turvalliseen ja asianmukaiseen käyttöön.

Tulet saamaan ennakkomateriaaleja orientaatiota varten pari viikkoa ennen ensimmäistä kurssiviikonloppua.

Kurssin sisältö ja kesto

–          Akupunktio hoitomuotona, käyttötilanteet, vasta-aiheet ja komplikaatiot, kivun perusfysiologia

–          Kiinalaisen akupunktion tärkeimmät pisteet ja niiden käyttötilanteet

–          Ideologia pistevalinnoissa

–          Tutkimusnäyttö akupunktiohoidoista

–          Kipua lievittävien ja rauhoittavien pisteiden käyttö

–          Länsimainen akupunktio ja triggerpisteiden neulotus, myofaskiaalisen kivun erityispiirteet

–          Selkäkipu, suurten nivelten oireet, neuropaattisen kivun erityispiirteet, CRPS

–          Tärkeimpien neurologisten oireiden hoito, pareesit, plegiat, päänsäryt, niskakipu

–          Raajaturvotusoireiden akupunktio

–          Raskaana olevien potilaiden hoito akupunktiolla, raskauspahoinvoinnin hoito

–          Akupunktio osana unihäiriöiden hoitoa

Kontaktiviikonloppuja on kolme. Kurssin tuntimäärä on 60 tuntia. Osallistujamäärä rajataan noin 16 henkeen: tämä mahdollistaa intensiivisemmän ja yksilöllisemmän opetuksen. Akupunktiokoulutus koostuu luennoista, demonstraatioita sekä runsaasta pareittain tapahtuvasta ohjatusta harjoittelusta.
Kouluttautuminen tulee aloittaa ensimmäisellä moduulilla jossa käydään lävitse akupunktion turvalliseen käyttöön liittyvät asiat. Moduulit II ja III voi käydä myös käänteisessä järjestyksessä.

Pelivaraa hoitoindikaatioiden valinnan suhteen on jonkin verran eli toivomuksia voidaan ottaa vastaan ja neuvotellaan näistä sitten yhdessä.

Päivällä on lounastauko ja lisäksi pari kahvitaukoa.

Suositeltava oppikirja on Thieme-kustantamon: Hecker, Steveling, Peuker, Kastner ja Liebchen. Color Atlas of Acupuncture tai kirjan uudempi painos ”Pocket Atlas of Acupuncture and Trigger Points”. Kirjassa on kiinalaisen akupunktion lisäksi myös käsitelty kattavasti myofaskiaalisten triggerpisteiden akuhoitoa. Kirja on suositeltavaa hankkia jo ensimmäiselle kurssiviikonlopulle. Teosta löytyy mm Medirehabookin kautta Ensimmäisellä kurssiviikonloppuna voit tutustua kattavasti muuhun akupunktiokirjallisuuteen ja arvioida tarvitsetko jotain muuta aihepiirin lähdemateriaalia.

Kontaktiviikonloput ovat: Moduuli I 16.-17.3.2024 II moduuli 27.-28.4.2025 ja III moduuli 25.-26.5.2024. Kurssipäivät ovat lauantai ja sunnuntai klo 9-16.

Kurssilaisilla on mahdollisuus hankkia itselleen akuneuloja kontaktiviikonloppujen yhteydessä.

Koulutuksesta saat lisätietoa akupunktiokurssin kouluttajilta sekä akupunktiota pitkään ja monipuolisesti työssään käyttäneeltä fysioterapeutti Jukka Klemettiseltä.

Tervetuloa koulutukseemme!

Ari-Matti Huotari
anestesiaerikoislääkäri
psykoterapeutti
kivunhoidon erityispätevyys

Kaarina Karjalainen
fysioterapeutti
Voice Massage -terapeutti

Jukka Klemettinen
fysioterapeutti
Tuiran Fysio

Ilmoittautumiset
Ilmoittautuminen koulutukseen on päättynyt.
Toteutuspäivät
Kontaktiviikonloput ovat:
moduuli I 16.-17.3.2024 II
moduuli 27.-28.4.2025 ja III
moduuli 25.-26.5.2024.
Kurssipäivät ovat lauantai ja sunnuntai klo 9-16.
Toteutuspaikka
Tuiran Fysio, Merikoskenkatu 2, Oulu.
Hinta
Hinta on 420 euroa/moduuli. Kurssimaksu maksetaan sessioittain ennen kontaktiviikonloppua.