Tunnista hermoperäinen kipu

Koulutukset

Tämä koulutus on osa DTP – Detect & Treat Pain –koulutuskokonaisuutt

Tunnista hermoperäinen kipu

Tunnista hermoperäisen kivun oirekuva – hallitse kipupotilaan oireselvittelyssä tarvittava kliininen tutkimus. Neurologinen status on enemmän kuin refleksien ja lihasvoimien tutkimista.

Käden taitoja ja hermoperäisen kivun ymmärtämistä lisäävä koulutus fysio- ja toimintaterapeuteille

Tausta

Hoidon kannalta on usein tärkeää tunnistaa minkälaisesta sairaudesta tai oireesta on kyse. Useimmiten tämä onnistuu hyvän anamneesin ja asianmukaisen kliinisen tutkimuksen perusteella. Erotusdiagnostiikassa tavallisin asetelma on selvittää onko kyse nosiseptisesta vai neuropaattisesta kivusta, näiden yhdistelmästä vai jostain muusta.

Suuri osa erilaisista erikoiskoulutuksista antaa hyvän valmiuden lihasvoimien, refleksien sekä liikelaajuuksien tutkimiseen mutta usein diagnostiikan kannalta oleellisinta; luotettavan tuntokartoituksen tekemistä ei juurikaan opeteta. Tämä koulutus antaa valmiudet potilaan oirekuvan selvittämiseen sekä kliiniseen tutkimiseen taustaltaan erilaisissa kiputiloissa.

Tavoitteet

• Ymmärtää keskus- ja ääreishermoston normaali sekä erilaisten traumojen ja sairauksien aiheuttama patologinen toiminta
  • Ymmärtää kivunviestintäjärjestelmän toiminta sekä sen häiriöt
  • Tunnistaa hermoperäinen kipu potilaan esitietoja, oirekartoitus- ja kyselylomakkeita sekä kliinistä tutkimusta käyttäen
  • Hallita potilaan kliininen neurologinen tutkimus epäiltäessä erilaisia hermoperäisiä kiputiloja ja erottaa ne muista kiputiloista
  • Ymmärtää missä tilanteissa potilas on tarpeen lähettää eteenpäin
  • Ymmärtää tavallisimpien hermoperäisen kivun diagnostiikassa käytettävien konetutkimusten antama informaatio sekä tutkimuslöydösten tai niiden puuttumisen kliininen merkitys

Sisältö

• Kipuradaston toiminta
  • Nosiseptinen vs neuropaattinen kipu
  • Hermoperäisen kivun oirekuvan tunnistaminen
    • anamneesi ja kyselylomakkeiden käyttö anamneesin tarkentamisessa
    • oirekartoituslomakkeet
    • McGillin kipukysely
    • kipupiirroksen käyttö ja tulkinta
  • Idiopaattisen kivun erotusdiagnostiikka sekä fibromyalgia
  • Erilaisten hermoperäisten kiputilojen tavallisimmat syyt ja niiden tunnistaminen
  • Alueelliset kipuoireyhtymät (CRPS I ja II)
  • Ohuiden hermosäiden sairaudet ja niiden tunnistaminen
  • Kipuun uupumisen tunnistaminen
  • Kliininen tutkimus
    • motoriikka ja refleksit
    • neurologiset löydökset myeliinitupellisten sekä ohuiden hermosäikeiden vaurioissa ja sairauksissa
    • tavallisimmat kliiniset testit epäiltäessä yleisimpiä hermoperäisiä kiputiloja
    • autonomisen hermoston toiminnanhäiriöön liittyvät löydökset

Koulutus koostuu luennoista, videopotilastapauksista, demonstraatioista sekä käytännön harjoittelusta pareittain. Koulutuksen painopiste on hermoperäisen kivun tunnistamisessa sekä osaamisen laajentamisessa lihasvoimien ja refleksien tutkinnasta tuntostatuksen tekemiseen ja tarvittaessa sen laajentamiseen eri tilanteissa.

Kouluttaja

Kouluttajana toimii Anestesiaerikoislääkäri Ari-Matti Huotari.

Kohderyhmä

Kipupotilaita hoitavat terveydenhuollon ammattihenkilöt, erityisesti fysioterapeutit ja toimintaterapeutit.

DTP –koulutus on kivun erityisosaamisen koulutus joka on kestoltaan vähintään 40 tuntia. Tämä mahdollistaa koulutuksen hyödyntämisen erilaisissa kilpailutuksissa. Koulutuskokonaisuus koostuu peruskoulutuksesta (3×8 tuntia) sekä erikoiskoulutuksista joista kukin kestää 8 tuntia.

Ilmoittautumiset

Ilmoittautumiset kurssille pyydetään tekemään suoraan kouluttajalle. Lisätietoja kurssista voi kouluttajan lisäksi tiedustella myös Tuiran Fysion Jukka Klemettiseltä.

Ari-Matti Huotari                                     Jukka Klemettinen
anestesiaerikoislääkäri                           Fysioterapeutti
kivunhoidon erityispätevyys                  Tuiran Fysio 0400-409 184 tai 08-340 862

dtpkoulutus(at)gmail.com                 jukka.klemettinen(at)luukku.com

Ilmoittautumisessa laita yhteystietoihin myös laskutusosoitteesi.

Ajankohta

Perjantai 22.3.2019 klo 9-16