Toimintaterapeuttien akupunktiokurssi

Detect & Treat Pain –koulutukset

Toimintaterapeuttien akupunktiokurssi

Olemme järjestämässä uutta akupunktiokoulutusta jonka kohderyhmänä on toimintaterapeutit. Koulutus on Oulussa.

Tietoa kurssista

Kurssin sisällön, kohderyhmän sekä kouluttajan osalta asiaa on selvitelty Valvirasta 2017 ja heidän asiantuntijalääkärinsä mukaan tämä tules- ja kipuoireisiin painottuva akupunktiokoulutus antaa riittävät valmiudet ja tiedot akupunktion käyttöön toimintaterapeutin työssä ja antaa siten luvan akupunktion käyttöön.

Koulutus sisältää perustiedot tavallisimmista akupunktiolla hoidettavista tules- ja neurologisista sairauksista, kivun fysiologiasta sekä stimulaatiohoitojen perusteista. Koulutuksessa käsitellään myös missä oireissa ja tilanteissa tarvitaan lisätutkimuksia ja miksi. Kurssilla käydään läpi akupunktiohoitojen vasta-aiheet, komplikaatiot sekä mitä tulee huomioida jotta akupunktion käyttö olisi turvallista.

Turvallisen työskentelyn takaamiseksi kurssilla kiinnitetään erityistä huomiota keskushermoston rakenteiden, sisäelinten, hermojen sekä verisuonten topografisen anatomian opiskelulle. Opiskelu ja akupunktiopistevalinnat painottuvat yläraajaoireisten potilaiden hoitoon.

Pienellä osallistujamäärällä, vuorovaikutteisella opetuksella sekä harjoitteluilla pyritään takaamaan tiedollisen osaamisen lisäksi myös riittävä kädentaito sekä opettelun ja harjoittelun turvallisuus.

Kurssi painottuu kipupotilaiden hoitoon akuhoitojen käyttötilanteiden myös akupunktiolla hoidettavien sairauksien diagnostiikkaa sekä tilanteita, jolloin on suotava lähettää potilas eteenpäin jatkotutkimuksiin.

Sisältö

• Akupunktio hoitomuotona, käyttötilanteet, vasta-aiheet ja komplikaatiot, kivun perusfysiologia
  • Kiinalaisen akupunktion tärkeimmät pisteet ja niiden käyttötilanteet
  • Ideologia pistevalinnoissa
  • Tutkimusnäyttö akupunktiohoidoista
  • Kipua lievittävien ja rauhoittavien pisteiden käyttö
  • Länsimainen akupunktio ja triggerpisteiden neulotus, myofaskiaalisen kivun erityispiirteet
  • Neuropaattisen kivun erityispiirteet sekä CRPS
  • Tärkeimpien neurologisten yläraajaoireiden hoito, pareesit, plegiat, käsi- ja niskakipu

Suositeltava oppikirja on Thieme-kustantamon: Hecker, Steveling, Peuker, Kastner ja Liebchen. Color Atlas of Acupuncture. Kirjassa on kiinalaisen akupunktion ja korva-akupunktion lisäksi myös käsitelty kattavasti myofaskiaalisten triggerpisteiden akuhoitoa. Medirehabookin kautta on saatu tarjous kurssikirjasta (n 35 eur). Medirehabookissa yhteyshenkilö on ollut Maarit Ylinen. Ensimmäisellä kurssiviikonloppuna voit tutustua kattavasti akupunktiokirjallisuuteen ja arvioida tarvitsetko jotain muuta aihepiirin lähdemateriaalia.

Kesto ja ilmoittautuminen

Kontaktiviikonloppuja on kolme alkuvuonna 2019. Kurssin tuntimäärä on 50 tuntia. Osallistujamäärä rajataan 10-12 henkeen: tämä mahdollistaa intensiivisemmän ja yksilöllisemmän opetuksen
Akupunktiokoulutus on pääosin luentoja, demonstraatioita sekä runsaasti pareittain tapahtuvaa ohjattua harjoittelua.

Pelivaraa hoitoindikaatioiden valinnan suhteen on jonkin verran eli toivomuksia voidaan ottaa vastaan ja neuvotellaan näistä sitten yhdessä.

Osallistujat kurssille valitaan hakemusten perusteella. Pyrimme tällä saamaan aikaan mahdollisimman toimivan ryhmän jonka tavoitteet ovat yhteneväiset. Hakemukset kurssille pyydetään tekemään suoraan kouluttajalle. Jos ilmoittautuneita tulee yli tuon 12, ensimmäisiä voidaan ottaa varapaikoille ja jos kysyntää on riittävästi, seuraava kurssi aloitetaan joko syksyllä 2019 tai keväällä 2020.

Lisätiedot kurssista ja ilmoittautumisesta sähköpostitse kouluttajalta.

Hakemuksessa:

Nimi
Osoite
Laskutusosoite
Puhelinnro

Lyhyt ansioluettelo eli milloin olet valmistunut, työkokemus, nykyiset työtehtävät sekä millaisten potilaiden hoitoon akupunktio-osaamista olet hakemassa. Laita anomukseen myös tavoitteesi ja odotuksesi akupunktiokoulutuksesta.

Kouluttaja

Kouluttajana toimii Anestesiaerikoislääkäri Ari-Matti Huotari.

Ajankohta

I moduuli 2.-3.2.2019
II moduuli 6.-7.4.2019
III moduuli 25.-26.5.2019

Kurssipäivät ovat aina lauantai ja sunnuntai klo 9-16.

Päivällä on lounastauko ja lisäksi pari kahvitaukoa.

Koulutuspaikka

Tuiran Fysio, Merikoskenkatu 2, 90100 OULU

Kesto

Koulutuksen kesto on 50h

Hinta

400 euroa/moduuli. Kurssimaksu maksetaan sessioittain ennen kontaktiviikonloppua.

Ilmoittautumiset

Ari-Matti Huotari