Fysioterapeuttien akupunktiokurssi

Detect & Treat Pain –koulutukset

Fysioterapeuttien akupunktiokurssi

Järjestämme vuosittaista fysioterapeuttien akupunktiokurssia Ouluun Tuiran Fysion ja Novamedic Oy:n yhteistyönä.

Tietoa kurssista

Kurssin sisällön, kohderyhmän sekä kouluttajan osalta asiaa on selvitelty Valvirasta 2009 ja heidän asiantuntijalääkärinsä mukaan tämä tules- ja kipuoireisiin painottuva akupunktiokoulutus antaa riittävät valmiudet ja tiedot akupunktion käyttöön fysioterapeutin työssä ja antaa siten luvan akupunktion käyttöön. Koulutus on hyväksytty myös sairaanhoitajatutkinnon suosittaneille.

Koulutus sisältää perustiedot tavallisimmista akupunktiolla hoidettavista tules- ja neurologisista sairauksista, kivun fysiologiasta sekä stimulaatiohoitojen perusteista. Koulutuksessa käsitellään myös missä oireissa ja tilanteissa tarvitaan lisätutkimuksia ja miksi. Kurssilla käydään läpi akupunktiohoitojen vasta-aiheet, komplikaatiot sekä mitä tulee huomioida jotta akupunktion käyttö olisi turvallista.

Pienellä osallistujamäärällä, vuorovaikutteisella opetuksella sekä harjoitteluilla pyritään takaamaan tiedollisen osaamisen lisäksi myös riittävä kädentaito sekä opettelun ja harjoittelun turvallisuus.

Kurssi painottuu kipupotilaiden hoitoon akuhoitojen käyttötilanteiden myös akupunktiolla hoidettavien sairauksien diagnostiikkaa sekä tilanteita, jolloin on suotava lähettää potilas eteenpäin jatkotutkimuksiin.

Kurssilaisilla on mahdollisuus hankkia itselleen akuneuloja kontaktiviikonloppujen yhteydessä.

Akupunktion käyttö on suotavaa aloittaa jo ensimmäisen kontaktiviikonlopun jälkeen, vastaanottokäytössä akupunktiota voit laajemmin käyttää kahden kurssiviikonlopun jälkeen jolloin voit myös ilmoittaa akupunktion käytön lisäkommentilla ”koulutuksessa”.

Sisältö

• Akupunktio hoitomuotona, käyttötilanteet, vasta-aiheet ja komplikaatiot, kivun perusfysiologia
  • Kiinalaisen akupunktion tärkeimmät pisteet ja niiden käyttötilanteet
  • Ideologia pistevalinnoissa
  • Tutkimusnäyttö akupunktiohoidoista
  • Kipua lievittävien ja rauhoittavien pisteiden käyttö
  • Länsimainen akupunktio ja triggerpisteiden neulotus, myofaskiaalisen kivun erityispiirteet
  • Selkäkipu, suurten nivelten oireet, neuropaattisen kivun erityispiirteet
  • Tärkeimpien neurologisten oireiden hoito, pareesit, plegiat, päänsäryt, niskakipu

Suositeltava oppikirja on Thieme-kustantamon: Hecker, Steveling, Peuker, Kastner ja Liebchen. Color Atlas of Acupuncture. Kirjassa on kiinalaisen akupunktion ja korva-akupunktion lisäksi myös käsitelty kattavasti myofaskiaalisten triggerpisteiden akuhoitoa. Medirehabookin kautta on saatu tarjous kurssikirjasta (n 35 eur). Medirehabookissa yhteyshenkilö on ollut Maarit Ylinen. Ensimmäisellä kurssiviikonloppuna voit tutustua kattavasti akupunktiokirjallisuuteen ja arvioida tarvitsetko jotain muuta aihepiirin lähdemateriaalia.

Kesto ja ilmoittautuminen

Kontaktiviikonloppuja on kolme kevään 2019 kuluessa. Kurssin tuntimäärä on 50 tuntia. Osallistujamäärä rajataan noin 12 henkeen: tämä mahdollistaa intensiivisemmän ja yksilöllisemmän opetuksen
Akupunktiokoulutus on pääosin luentoja, demonstraatioita sekä runsaasti pareittain tapahtuvaa ohjattua harjoittelua.

Pelivaraa hoitoindikaatioiden valinnan suhteen on jonkin verran eli toivomuksia voidaan ottaa vastaan ja neuvotellaan näistä sitten yhdessä.

Sitovat ilmoittautumiset kurssille pyydetään tekemään suoraan kouluttajalle. Jos ilmoittautuneita tulee yli tuon 12, ensimmäisiä voidaan ottaa varapaikoille. Ilmoittautumiset kouluttajalle. Lisätietoja asiasta voi tiedustella kouluttajan lisäksi myös Tuiran Fysiosta Jukka Klemettiseltä.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot Tuiran Fysiosta Jukka Klemettiseltä sekä kouluttajalta.

Ilmoittautumisessa:

Nimi
Osoite
Laskutusosoite
Puhelinnro

Lyhyt ansioluettelo eli milloin olet valmistunut, työkokemus, nykyiset työtehtävät sekä millaisten potilaiden hoitoon akupunktio-osaamista olet hakemassa

Kouluttaja

Kouluttajana toimii Anestesiaerikoislääkäri Ari-Matti Huotari.

Ajankohta

I moduuli 26.-27.1.2019
II moduuli 16.-17.2.2019
III moduuli 27.-28.4.2019

Kurssipäivät ovat aina lauantai ja sunnuntai klo 9-16.

Päivällä on lounastauko ja lisäksi pari kahvitaukoa.

Koulutuspaikka

Tuiran Fysio, Linnankatu 8, 90100 OULU

Kesto

Koulutuksen kesto on 50h

Hinta

400 euroa/moduuli. Kurssimaksu maksetaan sessioittain ennen kontaktiviikonloppua.

Ilmoittautumiset

Ari-Matti Huotari