Niskakipu - mistä Viheliäinen niskakipu johtuu? - Tuiran Fysio
(08) 340 862

tai s-postitse: toimisto(ät)tuiranfysio.fi

Viheliäinen niskakipu

Blogikirjoitukset

Niskakipu on erittäin yleistä ja sitä kokee valtaosa ihmisistä jossain vaiheessa elämää. Niskakipua voidaan kokea monista eri syistä. Tässä blogitekstissä käsitelläänkin niskakipua nyt yleisenä kokonaisuutena ja paneudutaan hieman jännityspäänsärkyyn, joka on yksi yleisimpiä niskakivun aiheuttajia.

Mistä niskakipu johtuu?

Niskakipu voi aiheutua mm. hermojen puristustilasta, erilaisista tulehduksista, murtumista, hankalista työasennoista, tai vaikkapa henkisen kuormituksen (stressi) seurauksena. Niskakivun kanssa voidaan samanaikaisesti tuntea muitakin tuntemuksia, kuten käsien puutumista, sekä leuan -ja pään alueen kipuja.

Joka 25. terveyskeskuskäynti johtuu niskakivusta ja kolme kymmenestä yli 30- vuotiaista miehistä ja naisista on kokenut niskakipua viimeisen vuoden aikana. Naisilla niskakipu on yleisempää. Niskakivun taustalla suurimpina vaikuttajina ovat naissukupuolen lisäksi ylipaino ja tupakointi. Fyysiset kuormitustekijät ja ikääntyminen liittyvät myös niskakipuun. Ikääntymisen seurauksena mm. nikamien välissä olevan välilevyn nestepitoisuus pienenee ja niskaan tulee ikääntymiseen liittyvää, normaalia kulumamuutosta, joka voi aiheuttaa kipua ja jäykkyyttä.

Mikäli niskakipu ei helpota 1 – 2 kk kuluessa omatoimisella liikunnalla, työasentoihin vaikuttamalla, tai lievien kipulääkkeiden avulla, on syytä hakeutua terveydenhuollon ammattilaiselle. Fysioterapeutti kykenee tunnistamaan haastattelun, tutkimisen ja alkuhoidon perusteella tilanteesi ja suunnittelemaan kanssasi oikeanlaisen hoitosuunnitelman.

Esimerkkejä niskakivun muista aiheuttajista

  • Kolarissa sattunut whiplash – eli  piiskaniskuvamma, jossa niska retkahtaa äkkipysähtymisen aiheuttaman voiman seurauksena.
  • Välilevyn pullistuma, tai muusta syystä johtuva hermojuuren puristustila – voi aiheuttaa käteen tarkkarajaisenkin kivun ja säryn tunteen, voimattomuutta, tai kömpelyyttä.

Milloin hakeuduttava viipyilemättä lääkäriin

  • Jos sinulla on kohdistunut selkeä vamma niskan alueelle.
  • Niskakipu alkaa nopeasti, se on voimakasta ja käsissäsi on puutumista.
  • Sinulla on niskakivun kanssa kuumetta, oksentelua, näköhäiriöitä, tai rintakipua.
  • Jos et jaksa puristaa käsilläsi, esim. tavarat tippuvat käsistä.

Jännityspäänsärky

Jännityspäänsärky on kipua ja särkyä, joka tuntuu tyypillisesti niskan, hartioiden ja pään alueella puristavana, särkevänä, tai jomottavana kipuna. Kipu on useasti toispuoleista ja se johtuu niskan ja hartialihasten jännitystilasta, jota aiheuttavat henkiset ja fyysiset kuormitustekijät. Kivun taustalla voi olla esimerkiksi hankalia asentoja töissä, harrastuksissa, tai stressaava elämäntilanne. Jännityspäänsäryssä kipu ei säteile pääsääntöisesti käsiin (käsissä tuntuva säteily samanaikaisesti niskakivun kanssa voi johtua niskan alueen hermojuuriaukkojen ahtaudesta / puristustilasta).

Jännityspäänsäryn tärkeintä hoitoa on liikunta. Erityisesti liikunta, jossa selän- ja hartioiden lihakset saavat liikettä ja kuormitusta, on hyväksi. Työskentelyasentojen kohentaminen voi olla myös paikallaan. Monesti pitkään päätteellä istuessa pää työntyy yhtäjaksoisesti eteenpäin, joka aiheuttaa epäedullista kuormaa niskan rakenteille. Lisäksi istuessa verenkierto vähenee, nivelet eivät saa liikettä ja moni kokee kehon jäykistyvän.

Miksi fysioterapeutille? Fysioterapeutti haastattelee, tutkii ja selvittää niskakivun aiheuttajan, hoitaa manuaalisesti, sekä antaa neuvoja ja ohjeita, jotta saat parasta mahdollista apua tilanteeseen. Fysioterapeutin antama manuaalinen käsittely yhdistettynä ohjattuun ja aktiiviseen harjoitteluun on tehokasta hoitoa niskakipuiselle.

Tuiran Fysiossa työskentelee useita fysioterapeutteja, joilla on vankka kokemus ja koulutus mm. niskakivun ja päänsäryn hoitoon. Hoitokeinoina voidaan käyttää mm. lihaskalvo- eli faskiakäsittelyä, akupunktiota, selkärangan nivelten hoitoa, sekä neuvontaa ja opastusta vaikkapa kuntosaliharjoitteluun. Harjoittelu ja hoito suunnitellaan aina yksilöllisesti tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan.

Täsmävinkit blogin pohjalta

  • Vältä liikaa stressiä
  • Liikunta helpottaa jännityspäänsärkyä ja niskakipua, kohottaa mielialaa ja fyysistä kuntoa. Muista että palautuminen harjoittelusta on myös tärkeää.
  • Älä jää yksin, mikäli oireesi pitkittyvät. Päänsärkyä voidaan hoitaa tehokkaasti fysioterapian keinoin.

Varaa Tuiran Fysiosta hoitoaika ja selätä niskakipusi!

Yksityinen: Joni Rossi
OMT-fysioterapeutti

Varaa hoitoaika sähköisesti tai soittamalla

Sähköinen ajanvarauspalvelumme palvelee Sinua 24/7. Voit varata hoitoajan myös puhelimitse ma-pe klo 8.00-15.30 numerosta (08) 340 862.