Tinnitys - Tuiran Fysio

Tinnitys

Blogikirjoitukset

Tinnitys

Tinnitys (korvien soiminen) on kuuloaistimus, joka ei aiheudu ulkoisesta äänestä. Tinnitys syntyy tyypillisimmin sisäkorvassa sijaitsevien karvasolujen hermopäätteiden muutoksien seurauksena, joka aiheuttaa poikkeuksellisen ääniaistimuksen. Tinnitys voi kuulostaa esimerkiksi vinkuvalta, kohisevalta, sihisevältä tai viheltävältä ääneltä. Aikuisväestössä tinnityksen esiintyvyys on 10-15 % luokkaa ja siihen voi liittyä laajastikin erilaisia oireita kuten masennusta, ahdistusta, nukkumisongelmia, päänsärkyä, väsymystä, keskittysvaikeuksia, lihas – ja nivelperäisiä kipuja ja kireyksiä niskarangan, pään ja leukanivelen alueilla.

Tinnityksen aiheuttaman sisäkorvan vaurion perussyy on tuntematon, mutta sen taustalla voi olla melua, voimakas yksittäinen ääni (esim. räjähdys) tai korvan seutuun tullut isku. Jotkin lääkeaineet voivat myös aiheuttaa tinnitystä. Tinnityksen esiintyvyys kasvaa iän myötä. Harvinaisempia syitä ovat eräät muut korvan sairaudet kuten Menieren tauti tai otoskleroosi. Sydämen sykkeen tahdissa kuuluva tinnitys voi olla merkki verisuonipoikkeavuudesta. Hetkellisesti tinnitystä voi pahentaa korvakäytävän tukkeutuminen, henkinen ja fyysinen rasitus, väsymys, tupakointi ja alkoholin käyttö. Tinnitystä esiintyy useammin ihmisillä, joilla on perussairautena astma, reuma, masennus, nivelrikko tai kilipirauhassairaus.

Anatomiasta

Ääni muodostuu ilman paineenvaihteluiden seuraamuksena. Paineenvaihtelun aaltomainen liike ohjautuu ihmisen korvakäytävästä välilkorvaan jossa sijaitsee korvan simpukka, joka on nesteen täyttämä. Simpukka muuntaa aaltoliikkeen sähköimpulsseiksi ja karvasolut toimivat ns. muuntajina. Impulssi siirtyy hermotoiminnan seurauksena aivorungon ja väliaivojen kuuloradalle, jossa tunnistamme toistuvia hahmoja. Kuulohahmon ja sen merkityksen opimme ja arvioimme kussakin tilanteessa erikseen. Tinnitysyhdistys Ry kuvailee tinnitystä ” kuuloradan sähköiseksi kohinaksi, joka tulee aivojen tietoisuuteen” ( https://tinnitusyhdistys.fi/tinnitus).

Hoito

Tinnityksen hoidosta kannattaa keskutella ensisijaisesti lääkärin kanssa ja kuulotutkimuksessa käynti on tarpeen. Tinnityksen oireet ja sen häiritsevyys ovat yksilöllisiä, kuten myös sen hoito-ja kuntoutusmuodotkin. Tinnitystä ei voida parantaa, mutta oireita voidaan lievittää. Yleisesti käytössä on TRT -ohjelma (tinnitus retraining therapy), joka kestää useita kuukausia ja sen perusajatuksena on jättää tinnitys huomioimatta. Kuulolaitteen hankita on todettu olevan tinnityksen voimakkuutta vähentävä apuväline. Kuulon kanssa sinnittely voi väsyttää ja herkistää tinnitykselle lisäten sen häiritsevyyttä. Tärkeää on myös oppia tunnistamaan omassa elämässä ne tekijät, jotka lisäävät tinnituksen häiritsevyyttä.

Fysioterapia

Mikäli niskan ja hartiaseudun kireys on osallisena tinnitykseen, niin tällöin hieronta, manuaalinen terapia, harjoitusliikkeet sekä neuvonta ja ohjaus terveyttä edistäviin elintapoihin tulisi sisällyttää fysioterapiaan (fysioterapian osalta tinnityksen hoidossa suositellaan niskarangan, leukanivelen ja hartiaseudun kireyksien ja toimintahäiriöiden yksilökohtaista arviointia ja hoitamista esim. triggerpistekäsittelyn, liikeharjoitteiden sekä neuvonnan ja ohjauksen avulla).

Termejä

Triggerpiste on kiristynyt alue lihaksessa, joka voi aiheuttaa sidekudoskalvon välityksellä voimakkaankin heijastuskivun kehon eri alueille. Pistettä voidaan hoitaa esim. painamalla tai neulottamalla.

Menieren tauti tarkoittaa kohtauksenomaista oiretta, johon kuuluu mahdollisesti huimausta, kuulon alenemista, korvien soimista ja paineentunnetta. Menieren taudin perussyy on tuntematon, mutta oireiden syntyminen liittyy sisäkorvassa sijaitsevan nesteen lisääntymiseen.

Otoskleroosi on tila, jossa ensimmäinen kuuloluu (jalustin) kiinnittyy virheellisesti sisä-ja välikorvan väliseen soikeaan ikkunaan aiheuttaen kuulon alenemaa. Otoskleroosinkin perussyy on tuntematon.

Lisätietoa:

Tinnituksen poisoppimishoito eli TRT-hoito (Tinnitus retraining therapy)

Lähdeluettelo

Blomgren, Karin. Otoskleroosi. 2021. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00848

Mazurek, Birgit. Gerhard, Hesse. Dobel, Christian. Kratzsh, Volker. Lahmann, Claas. Sattel, Heribert. Chronic Tinnitus. Diagnosis and Treatment. Clinical Practice Guideline. 2022. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35197187/

Messina, Aldo. Corvaia, Alessandro. Chiara, Marino. Definition of Tinnitus. 2022. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35645199/

Palastanga, Niguel. Anatomy and human movement – structure and function. Kuudes painos. 2011.

Ylikoski, Jukka. Tinnitys. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim. 2009. https://www.duodecimlehti.fi/duo98272

Joni Rossi
OMT-fysioterapeutti