Mitä tapahtuu kasvomaskin takana? - Tuiran Fysio

Mitä tapahtuu kasvomaskin takana?

Blogikirjoitukset

Behind the mask

Kasvomaskien käyttö on vallitsevassa koronapandemian tilanteessa suositeltavaa. Kasvomaskin oikeaoppimisen käytön on todettu ehkäisevän pisaroiden leviämistä ympäristöön. Kasvomaskisuositus on annettu jo hyvin monessa paikassa liikuttaessa, kuten julkisissa tiloissa, tai joukkoliikennevälineissä. Suositus koskee myös monia työpaikkoja. Yhä useampi työntekijä käyttää kasvomaskia lähes kokonaisen työpäivän.

Kasvomaskin ”kasvojumpasta” purenta-alueen toimintahäiriö?

Kasvomaskeja on markkinoilla useita erilaisia malleja. On selvää, että kaikki niistä eivät istu omille kasvoille yhtä hyvin kuin joku toinen. Kun kasvomaski ei istu, tulee tarve korjata maskin asentoa. Suositusten mukaisesti maskiin ei tulisi koskea paljain käsin. Tällaisessa tapauksessa monet ovat oivaltaneet, että maskia voi helposti asettaa parempaan asentoon leuan tai muun kasvojen liikehdinnän avulla. Sopiva kasvojumppa on toisinaan paikallaan, mutta haittapuolena siitä voi syntyä toistuva kuormitus, joka altistaa purenta-alueen toimintahäiriölle.

Purenta-alueen toimintahäiriön oireet

Purenta-alueen toimintahäiriöiden tyypillisimpiä oireita ovat mm. leukaniveläänet, leukanivelten tai purentalihasten kipu, suun rajoittunut avautuminen ja alaleuan liikehäiriöt. Muita oireita voi olla mm. päänsärky, kasvokipu ja korvakipu. Purenta-alueen vaivojen syynä voi olla monia tekijöitä. Itseä mietityttävissä asioissa tulisi ensisijaisesti konsultoida lääkäriä. Mikäli kasvomaskia käyttää paljon, voi silloin pysähtyä miettimään pysyykö leuka ja kasvojen lihakset rentoina. Kun kasvomaski on liian iso, sillä on taipumus liikkua kasvoilla ylös tai alas. Tällöin maskin käyttäjä voi tietämättään jännittää leukaa hieman eteenpäin pitääkseen maskin kurissa. Jännitystilanteessa täytyisi muistaa tasaisin väliajoin rentouttaa kasvojen alue.

Milloin fysioterapiaan?

Mikäli oireita esiintyy enemmän ja ne ovat pitkäkestoisia, voi olla syytä kääntyä asiantuntijan puoleen. Fysioterapian avulla pystytään vaikuttamaan purenta-alueen toimintahäiriöihin. Fysioterapiassa kartoitetaan toimintahäiriön syy, hyödynnetään manuaalisia käsittelytekniikoita lihas- ja nivelperäisiin vaivoihin sekä ohjataan mahdolliset kotiharjoitteet. Ensisijaisesti hammasperäiset syyt tulisi kuitenkin poissulkea.

Opi käyttämään kasvomaskia ilman purenta-ongelmia

Kasvomaskin käytön ja purenta-alueen toimintahäiriöiden yhteys perustuu terapeuttien ja asiakkaiden kokemuksiin ja havaintoihin fysioterapiavastaanotolla. Kasvomaskien käyttö on ongelmistakin huolimatta suositeltavaa. On tärkeää suosia maskeja jotka istuvat omille kasvoille. Lisäksi on tärkeää oppia tunnistamaan kasvojen ja leukanivelen jännitystilat ja rentouttamaan ne. Tuiran fysiossa palvelee useampi fysioterapeutti jotka ovat erikoistuneet purenta-alueen toimintahäiriöihin ja ovat valmiita auttamaan sinua. Varaa aika nettiajanvarauksemme kautta tai soittamalla vastaanottoon (08) 340 862.

Anne Vähäkuopus
Fysioterapeutti