Mitä on fysioterapia? - Tuiran Fysio

Mitä on fysioterapia?

Blogikirjoitukset

Mitä on fysioterapia?

Fysioterapia on kivun hoitoa, liikunta- ja toimintakyvyn ylläpitoa sekä suorituskyvyn parantamista, jonka tarkoituksena on tukea ihmisen osallisuutta ja pärjäämistä hänen omissa arkisissa toimissaan ja harrastuksissaan. Fysioterapeutin tehtävä onkin kehittää juuri Sinun liikunta-, toiminta- ja työkykyäsi parhaalla mahdollisella yksilöllisellä tavalla.

Tunnetuin fysioterapian muoto on tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien hoito ja ennaltaehkäisy liikkeen keinoin. Yleisimpiä fysioterapiassa hoidettavia tapauksia ovatkin muun muassa niska-hartiaseudun, selän, lantion ja alaraajojen kiputilat, alaraajojen urheiluvammat ja tapaturmat sekä erilaisia leikkauksia edeltävä ja niiden jälkeinen hoito. Fysioterapiasta voi kuitenkin olla apua myös moniin muihin tilanteisiin. Esimerkiksi keskus- ja ääreishermoston vammoihin, toimintahäiriöihin ja sairauksiin keskittyvä neurologinen fysioterapia on yksi suurimmista Tuiran Fysion erikoisaloista.

Muita fysioterapian osa-alueita ovat esimerkiksi vammojen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon keskittyvä urheilufysioterapia, mielenterveyttä tukeva psykofyysinen fysioterapia, akuutin ja kroonisen kivun hoitoon keskittyvä kipufysioterapia, tuki- ja liikuntaelimistön hoitoon syventyvä OMT-fysioterapia, työkyvyn arviointiin ja kehittämiseen painottuva työfysioterapia, lantion alueen toimintaan keskittyvä lantionpohjan fysioterapia sekä lasten fysioterapia ihmisen kasvua ja kehitystä tukemaan. Fysioterapiassa käytettyjä hoitomenetelmiä ovat esimerkiksi terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen käsillä tehtävä hoito, fysikaalinen esimerkiksi lämpöä tai sähköä hyödyntävä hoito, liikunnan tai terapeuttisen harjoittelun ohjaaminen ja apuvälineiden käytön opastaminen.

Fysioterapeutin nimikettä saa käyttää vain fysioterapeutin tutkinnon ammattikorkeakoulussa suorittanut henkilö, jonka sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valvira on rekisteröinyt ammattihenkilöiden rekisteriin. Tiedät siis olevasi varmoissa ja osaavissa käsissä fysioterapeutin vastaanotolla!

Kirjoittaja: Jemiina Kemppainen

Ville-Antti Jaakkola