Alaselkäkivut - Tuiran Fysio

Alaselkäkivut

Blogikirjoitukset

Alaselkäkipua potevia asiakkaita hoidamme Tuiran Fysiossa viikoittain. Yleisimmin kivut ovat alkaneet fyysisen rasituksen jälkeen esimerkiksi lumitöissä tai kuntosalilla. Osalla asiakkaista kipu ei ole syntynyt vähitellen fyysisestä rasituksesta, vaan kipu on alkanut yhtäkkiä. Suurin osa alaselkäkivusta menee ohitse itsekseen, mutta pitkittyessään alaselkäkipu on kiusallinen tila. Pitkäaikaisessa kivussa keho joutuu toimimaan epäsymmetrisemmissä asennoissa, joka altistaa rasitusta myös muualle kehoon. Lisäksi pitkittyessään selkäkipu voi tuoda mukanaan erilaisia stressitekijöitä, tai mielikuvia, jotka voivat voimistaa selkäkivun tuntemista.

Selkäkipuja voidaan hoitaa fysioterapian keinoin. Tuiran Fysiossa on tuki- ja liikuntaelimistön hoitamiseen ja tutkimiseen erikoistuneita fysioterapeutteja, joiden hoitoon voi tulla myös ilman lääkärin lähetettä. Fysioterapeutit tutkivat, mikä mahdollinen syy aiheuttaa selkäkivut, hoitavat kipua ja antavat harjoitteita kotona tehtäviksi. Selkäkivun syyn aiheuttajan löydyttyä Tuiran Fysion fysioterapeuteilla on täsmälliset hoitomenetelmät asiakkaan mahdollisimman nopeaan kuntoutukseen. Fysioterapeutit osaavat oirekuvan, tutkimisen ja alkuhoidon perusteella suunnitella jatkon kuntoutumiselle ja tunnistaa myöskin tilanteet, jotka vaativat lääkärin hoitoa.

Lääkäriin on syytä hakeutua ensisijaisesti mikäli henkilöllä on seuraavanlaisia oireita:

•       Koet tunnottomuutta alavartalon alueella
•       Sinulla on virtsankarkailua
•       Sinulla on virtsaamisvaikeuksia tai ummetusta
•       Jalka tai jalkateräsi menee veltoksi
•       Selkäkivun yhteydessä on kuumetta
•       Voimakas alaselkäkipu jatkuu yli kaksi viikkoa.

Tyypillismmät alaselän vaivat ovat välilevyn pullistumat, iskias ja noidannuoli.

Välilevyn pullistuma

Välilevyn pullistuma syntyy kun nikamien välisen välilevyn sisemmän osan nesteisempi kudos työntyy välilevyn sitkoisemman ulkokuoren läpi. Tällöin pullistuma voi puristaa selkäydinhermoa tai aiheuttaa hermoa ärsyttävän kemiallisen reaktion ilman hermoon ulkoapäin kohdistuvaa pinnetilaa. Välilevyn pullistuma syntyy usein ilman näkyvää syytä, vaikka taustalla voi toki olla tapaturmakin. Vamma voi syntyä esimerkiksi äkillisessä nostossa, tai vartalon kierrossa. Kipu alkaa muodostua vähitellen vamman jälkeen ja aamuisin selkä voi tuntua
hankalalta. Usein pullistuman taustalla on ollut jo jonkin aikaa poikkeuksellista, epäedullista kuormitusta, joka on kohdistunut välilevyn rakenteelle. Pullistuma voi suuntautua painamaan eri alueita. Joskus selkäydinkanavaan voi myös kohdistua painetta, joka myös voi aiheuttaa puristusta ja mm. säteilyoiretta jalkaan.

Välilevyn pullistuman oireet

Välilevyn pullistuma lannerangassa tuntuu usein alaselkäkipuna. Heijastekipuja ja tunnottomuutta voi tulla myös alaraajaan. Tutkittaessa alaraajassa voi olla refleksien heikkoutta ja lihasvoiman puutetta. Hankaluutta voi olla esimerkiksi kävelyssä kantapäillä ja varpailla. Välilevyn pullistuman voi todeta varmiiten magneettikuvalla, mutta myös fysioterapeutin tutkimuksissa välilevyn pullistumat usein löydetään ja hoito suunnitellaan tarvittavin keinoin. Tarvittaessa fysioterapeutti ohjaa asiakkaan lääkäriin mahdollisten jatkotutkimusten vuoksi.

Välilevyn pullistuman hoito

Fysioterapiassa välilevyn pullistumaa hoidetaan alussa tilanteesta riippuen liikehoidoilla ja manuaalisilla venytyksillä, joilla pullistumalle annetaan tilaa palata takaisin välilevyn sisään. Asiakkaalle ohjataan myös harjoituksia kotona tehtäväksi kuntoutuksen paremman lopputuloksen saavuttamiseksi. Hoidoilla pyritään myös kivun
vähentämiseen. Harjoitukset etenevät kipujen vähentyessä tyypillisesti keskivartalon- ja selän rakenteiden lihasvoima- ja kontrolliharjoituksiin. Välilevyn pullistuma saadaan oireettomaksi
yleensä 1-3 kuukauden sisällä oireiden alkamisesta. Pullistuman syntymistä voidaan ennaltaehkäistä välttämällä mm. ylipainoa ja tupakointia.

Iskias

Iskiaksella tarkoitetaan hermojen puristusoireita, ja oireiden yksi, tavallinen syy on välilevyn pullistuma. Pullistunut alue alkaa painamaan hermojuurta ja aiheuttaa juuren tulehduksen. Iskiashermo voi jäädä myös puristuksiin lannerangan madaltuman seurauksena ja oireilla tämänvuoksi aika-ajoin. On myös tilanteita, jolloin pakaralihasten, tai takareiden kireys saa aikaan iskiashermon puristuksen jolloin hermot ovat puristuksissa lihasten välissä. Pakaralihasten heikkous voi olla syynä kiristyviin pakaralihaksiin. Tällöin pakaralihasten voimaa tarvittavissa
suorituksissa pakaralihakset kiristyvät helpommin voiman puutteen vuoksi.

Iskiaksen syntymiseen voi olla syynä myös huonot työasennot, pitkään istuminen huonolla istuimella, tai jatkuva selän ja pakaroiden staattinen jännitys tai lihasrasitus, joka kuormittaa yksipuolisesti lihaksia. Raskas fyysinen nostoja sisältävä työ, kylmä ja tärinä altistavat myös iskias kivuille.

Iskiaksen oireet

Iskiaskipu tuntuu usein alaselässä, josta se heijastaa kipua toiseen alaraajaan. Tyypillisesti etukumarassa asennossa kipuja tulee usein esille. Alaraajaan voi tulla äkillinen pistävä kipu tai repivän venytyksen tunne. Pahimmillaan jalka on hyvin voimaton eikä sen päälle voi astua. Kipujen lisäksi alaraajaan voi tulla puutumisen tunnetta ja tuntopuutoksia. Voimakkaissa oireissa (voimakas kipu, etenevä lihasheikkous, kova puutuminen ja tunnottomuus ovat oireita, joiden vuoksi tulee hakeutua pikimmiten lääkärin vastaanotolle) Välillä asiakkaan on vaikea tietää onko pakaraan ja alaraajaan heijastavaan kipuun syynä välilevyn pullistuma tai jokin muu edellä mainituista syistä. Tuiran Fysion tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiaan erikoistuneilla fysioterapeuteilla on keinot syyn selvittämiseen ja oikeanlasien kuntoutuksen aloittamiseen.

Iskiaksen hoito

Iskias kipua voidaan helpottaa lepäämällä selällään lonkat ja polvet 90 asteen kulmassa. Alaraajojen alle voi laittaa esim. tyynyjä asennon mahdollistamiseksi. Pidemmällä vuodelevolla on sen sijaan kuntoutumista heikentävä vaikutus ja liikuntaa tulisikin harrastaa mahdollisuuksien mukaan. Kipulääkkeiden käyttö on usein mukana hoidoissa. Fysioterapiassa asiakkaalle ohjataan asentohoitoja, joiden avulla kuntoutuminen nopeutuu ja kivut saadaan vähenemään. Tutkimusten perusteella asiakkaalle tehdään myös manuaalisia käsittelyitä selkään ja alaraajoihin mikäli niistä asiakas hyötyy. Iskias paranee yleensä 1-3 kuukaudessa.

Noidannuoli

Noidannuoli- eli lumbago-nimitystä käytetään äkillisesti alkavasta selkäkivusta. Noidannuoli voi syntyä esimerkiksi selkälihasten tai selän nivelsiteiden revähdyksestä, välilevynpullistumasta tai alaselän fasettinivelien lukkiutumisesta. Noidannoli syntyy usein hyvinkin pienen varomattoman liikkeen seurauksena. Selän äkillisen vamman synnyttyä
vamma-aluetta ympäröivät lihakset menevät kramppiin suojellakseen vamma-aluetta. Lihasten kramppaus voi olla hyvinkin kivulias ja aiheuttaa selkään hankalan pakkoasennon. Noidannuoli on epämiellyttävän tuntuinen, mutta useimmiten harmiton ja ohimenevä tila.

Noidannuolen oireet

Noidannuoli tuntuu äkillisenä kipuna selässä. Kipukohta on yleensä paikannettavissa. Kivun vuoksi selän liikuttaminen on hyvin vaikeaa lihaskramppien vuoksi. Asento voi lukkiutua vinoksi ja etukumaraksi. Kipua voi tuntua myös esim. aivastellessa tai yskiessä. Yleensä noidannuoli on kivuton paikallaan ollessa ja ponnistelu ja selän liikuttaminen aiheuttaa kipua. Noidannuolessa kipu ei tyypillisesti säteile ainakaan pitkälle jalkaan.

Noidannuolen hoito

Kivun lievittämiseksi voi käyttää särkylääkettä. Kipua helpottavat tavalliset, apteekista saatavat asetyylisalisyylihappoa, ibuprofeenia, ketoprofeenia tai parasetamolia sisältävät kipulääkkeet. Apteekista ja lääkäriltä saat lisätietoa soveltuvista lääkkeistä. Normaalisti kipu paranee noin viikossa ilman sen suurempia toimenpiteitä. Kipujen hellitettyä, on hyvä aloittaa selän ja vatsan
lihasten harjoittaminen fysioterapeutin antamien ohjeiden mukaisesti. Tuiran Fysion tuki-ja liikuntaelimistön fysioterapeuteilla on vankka kokemus selkäkipujen hoidosta ja ennaltaehkäisemisestä.

Ville-Antti Jaakkola
Toimitusjohtaja, Fysioterapeutti, NDT/Bobath -terapeutti