Lantionpohjan fysioterapia - Tuiran Fysio

Lantionpohjan fysioterapia

Lantionpohjan fysioterapialla hoidetaan sekä ennaltaehkäistään lantionpohjan lihaksiston toimintahäiriöitä

Lantionpohjan fysioterapiaan hakeudutaan useimmiten erilaisissa tilanteissa tapahtuvan virtsankarkailun vuoksi. Virtsankarkailua voi olla jo raskausaikana, mutta useimmiten kiusallinen vaiva ilmaantuu synnytyksen jälkeen. Alatiesynnytyksessä mahdollisesti tulevat eriasteiset repeämät voivat altistaa virtsankarkailulle, samoin sille altistavat perinnöllinen sidekudoslöysyys ja ylipaino. Pienikin painonpudotus vähentää lantionpohjan painetta ja tätä myötä myös virtsankarkailua. Virtsankarkailua voi ilmetä myös neurologisten sairauksien, diabeteksen, gynekologisten tulehdusten ja leikkauksien, limakalvojen huonon kunnon sekä vaihdevuosista johtuvan estrogeenitason laskemisen yhteydessä. Myös lääkitys vaikuttaa. Miehillä virtsankarkailuongelmia voi esiintyä eturauhasleikkausten jälkeen.

Lantionpohjan fysioterapiaan tullaan myös lantionpohjan ja lantion alueen kiputiloissa. Tunnetuimpia näistä lienevät vulvodynia, dyspareunia eli yhdyntäkipu, endometrioosikivut, häntäluukipu, ulostamiskivut sekä prostatiittiin eli eturauhastulehdukseen liittyvät kivut. Lisäksi lantionpohjan fysioterapiasta on apua suolen toiminnan häiriöihin, lantion alueen laskeumien aiheuttamiin kipuihin/oireisiin sekä keskivartalon ja lantionpohjan hahmotusvaikeuksiin.

Fysioterapiahoidon kulku

Lantionpohjan toimintahäiriöiden fysioterapia alkaa huolellisella alkututkimuksella, johon kuuluu alkuhaastattelu sekä lihastoiminnan tutkiminen reaaliaikaisella ultraäänellä, EMG-laitteella sekä manuaalisesti käsin palpoimalla. Lisäksi tutkimuksessa huomioidaan koko keho ryhdistä ja vartalon kannattelusta alkaen. Lantionpohjan tutkimista reaaliaikaisella ultraäänellä helpottaa, jos rakossa on reilusti virtsaa. Jos vain suinkin on mahdollista, älä käy vessassa vähintään pariin tuntiin ennen tutkimuskäyntiä!

EMG-tutkimus tehdään henkilökohtaisen elektrodin avulla, joka tutkimuksen ajaksi asetetaan emättimeen tai peräsuoleen. Samaa elektrodia käytetään myös sähköstimulaatiossa, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Jos kehon sisäisen elektrodin käyttö ei syystä tai toisesta onnistu, ei se ole este fysioterapian toteuttamiselle. Yliaktiivista rakkoa, ummetusta tai yhdyntä-/endometrioosikipuja hoidettaessa sähköstimulaatio voi tapahtua myös pinnallisesti ihoelektrodien avulla. Sähkön avulla tapahtuvaan stimulaatioon/kivun hoitoon tarvittavan TNS-laitteen saat fysioterapiajaksosi ajaksi lainaksi meiltä.

Fysioterapia sisältää aktiivisia lihasharjoitteita sekä tarvittaessa sähköstimulaatiohoitoja oikeiden lihasten löytämiseksi ja aktivoimiseksi, venyttelyjä, kehon hallinnan harjoitteita, rentoutumisharjoituksia sekä kivun ja kiristävien arpien hoitoa. Fysioterapian kulku suunnitellaan yksilökohtaisesti jokaiselle erikseen.

Suorien vatsalihasten erkaantuman fysioterapia

Suorien vatsalihasten erkaantuma on yleinen ilmiö raskaana olevilla ja synnyttäneillä naisilla, ja voi vaivata vielä vuosikymmentenkin päästä synnytyksestä. Erkaantumaa voi olla myös ylipainoisilla miehillä tai urheilijoilla, joiden lajiharjoittelussa on runsaasti keskilinjaa kuormittavia toistoja.

+ Lue lisää

Seuraavat vapaat hoitoajat lantionpohjan fysioterapiaan