Osteopatia - Tuiran Fysio

Osteopatiaa käytetään liikuntaelimistön toiminnallisten häiriöiden ja kiputilojen tutkimiseen ja hoitoon

Osteopatia on tehokas ja turvallinen manuaalinen eli käsin suoritettava hoitomuoto, joka sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Osteopaatin hoitotekniikoihin kuuluvat lihasten ja lihaskalvojen käsittelyt, nivelten mobilisaatiot ja manipulaatiot sekä kraniaalinen eli pään alueen käsittely ja viskeraalinen eli sisäelinten käsittely. Hoidon lisäksi osteopaatti antaa neuvoja ja itsehoito-ohjeita hoitotulosten pysyvyyden takaamiseksi ja ongelman toistumisen ehkäisemiseksi. Osteopaatti on nimikesuojattu sekä Valviran hyväksymä ja valvoma terveydenhuollon ammattihenkilö. Vastaanotolle saavutaan itsemaksavana asiakkaana ilman lääkärin lähetettä tai maksusitoumusta.

Vastaanottotapahtuma koostuu haastattelusta, tutkimisesta ja hoidosta. Haastattelu on tärkeä elementti, jonka tarkoituksena on kattavasti selvittää asiakkaan nykyinen oirekuva ja terveydentila sekä sairaushistoria. Ensimmäiselle käynnille on hyvä ottaa mukaan tulosyyhyn liittyvät mahdolliset kuvantamistutkimuksien tulokset ja lääkärinlausunnot. Haastattelun jälkeen osteopaatti suorittaa tutkimisen, jonka työkaluna hän käyttää palpaatiota eli käsin tunnustelua. Tutkimiseen kuuluu myös ryhdin ja kehon aktiivisten liikkeiden havainnointi eli observointi sekä passiivisia liiketestejä ja erotusdiagnostisia testejä.

Haastattelun ja tutkimisen tuloksena syntyy osteopaattinen työdiagnoosi, jonka perusteella osteopaatti yhdessä asiakkaan kanssa asettaa hoidon tavoitteet ja hoitojakson pituuden. Haastattelun ja tutkimisen avulla myös selvitetään osteopaattisen hoidon tarpeellisuus ja turvallisuus asiakkaan kohdalla. Tarvittaessa osteopaatti ohjaa asiakkaan eteenpäin lääkärille tai muulle terveydenhuollon ammattihenkilölle. Asiakkaan on syytä huomioida, että tutkiminen ja hoito suoritetaan alusvaatteisillaan.

Osteopatialla hoidetaan esimerkiksi

• Liikerajoituksia ja jäykkyyttä
  • Selkäkipuja
  • Niska- ja hartiaseudun jännityksiä ja kipuja